Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

KOMPOSTERIUS KEIčIA KOMPIUTERIAI

Birželio 28 d. Vilniuje pradėtas vykdyti bandomasis elektroninių bilietų projektas. Norintieji dalyvauti eksperimente įsigijo 50 elektroninių bilietų. Pasirašę sutartį bei sumokėję 20 Lt užstatа, jie galės tris mėnesius nemokamai važinėti maršrutiniais Vilniaus autobusais, vėliau pateikti atsiliepimus savivaldybės įmonei „Susisiekimo paslaugos“. Sistema kol kas įdiegta penkiuose 56-ojo maršruto autobusuose. Tad įsigijusiems naujuosius bilietus keliama dar viena sаlyga – jie privalo ne mažiau kaip 20 kartų važiuoti šio maršruto autobusais.

Eksperimentas

Trijų didžiųjų šalies miestų – Vilniaus, Kauno bei Klaipėdos – savivaldybės dalyvavo Europos Sаjungos skelbtame konkurse ir gavo iš Europos Sаjungos fondų 14 mln. Lt šiam projektui įgyvendinti. šių pinigų visų miestų visuomeniniame transporte įdiegti elektroninių bilietų sistemas nepakaks, prie jo įgyvendinimo turės prisidėti ir miestų savivaldybės. Keleiviams ypač patogu turėtų būti tai, kad tuo pačiu bilietu jie galės naudotis visuose trijuose miestuose.

Komposterius, borto kompiuterius ir švieslentes bandomajam projektui savo lėšomis sumontavo Lenkijos bendrovė „Emax“. Kol kas neaišku, kokios sistemos bus montuojamos visuose miestų autobusuose – bus skelbiamas konkursas, kurio nugalėtojas ir turės teisę diegti savo sistemas.

Mikroprocesorinių bekontaktinų kortelių technologijos taikymas pradeda miestų transporte projektus, kuriuos galima pavadinti “Intelektuali transporto sistema“ (Intelligent Transport Systems). Naujasis bilietas, kuriuo naudosis keleiviai visuomeniniame transporte, dar vadinamas “i-bilietu“ (intelektualiu bilietu).

Kas yra “i-bilietas“?

Kortelėje yra programuojamas mikroprocesorius ir atmintis. Tai tarsi miniatiūrinis kompiuteris. “I-bilietas“ gali būti naudojamas ir kaip elektroninė piniginė. Tai gali būti bilietas į muziejus, kitas lankytinas vietas, jei iki jų vykstama visuomeniniu transportu. Kortelė universali, todėl nesudėtinga pakeisti bilieto kainа, taikyti vadinamаsias lojalumo sistemas bei įvairias nuolaidas. Tarkim, jei keičiama bilieto kaina, popierinius bilietus reikėtų spausdinti naujus. Elektroninės kortelės atveju tereikia šiek tiek pakeisti programа ir visa sistema tuoj pat pritaikoma dirbti naujais tarifais.

Elektroninė sistema turi ir kitų privalumų: ji leidžia kaupti informacijа apie keleivių srautus, parduodamus bilietus, autobuso buvimo vietа, apie nukrypimus nuo tvarkaraščio ir kt. Surinkta informacija pasitarnauja gerinant miesto transporto valdymа. Taip pat galima tiksliai žinoti, kiek socialiai remtinų keleivių naudojasi miesto transportu ir kiek kompensacijų transporto įmonė turi gauti iš savivaldybės už šiа paslaugа.

Dar vienas elektroninės sistemos privalumas – nereikia skirti lėšų popierinių bilietų spausdinimui, miestas neteršiamas panaudotais bilietais. Naudojant elektroninę kortelę, pinigai surenkami iš karto, paslaugas teikianti įmonė gauna išankstinį mokėjimа už šiа paslaugа.

Patogi sistema ir keleiviams – jiems nereikia kiekvienа mėnesį pirkti bilietų, su elektroniniu bilietu galima vežti drauge ir kitus keleivius – tereikia ekrane susirasti atitinkamа paveikslėlį ir surinkti drauge vežamų vaikų ar suaugusių keleivių skaičių. “I-bilieto“ programinė įranga leidžia naudoti papildomas paslaugas, pvz.: nuolaidas dažnai besinaudojantiems miesto tarnsportu, pigesnius bilietus trumpesnius atstumus važiuojantiems arba perkantiems bilietus ilgesniam laikui. Nuolaidos gali būti suteikiamos ir atskirais maršrutais važiuojantiems keleiviams, tarkim, gyvenantiems užmiestyje. įdiegus sistemа, užkertamas kelias bilietų padirbinėjimui, keleiviai labiau pasitiki visuomeniniu transportu.

Naujausių sistemų panaudojimas miesto transporte leidžia sekti, kaip laikomasi eismo tvarkaraščių, įvertinti vairuotojo darbа bei pagerinti jo kokybę. Papildomai galima sumontuoti sistemа, kuri sektų ir sunaudojamo kuro kiekį.

Iki šiol nežinomi tokios elektroninės kortelės padirbinėjimo atvejai.

Kiekviename iš penkių eksperimentinių 56-ojo maršruto autobusų buvo sumontuotas borto kompiuteris, elektroninis kontroleris elektroniniams bilietams žymėti, spausdintuvas bilietams spausdinti (jei to prireiktų keleiviui), bevielio ryšio įranga, palydovinė sistema GPS.

Etapais sistema diegiama 2–3 metus.

Naudojimasis

Eksperimente Vilniuje naudojama elektroninė “Mifare“ standarto kortelė. Kiekvienoje kortelėje yra tam tikras taškų kiekis, kurie skirti vienkartiniam elektroniniam bilietui pirkti. Keleivis, įlipęs į autobusа, prideda kortelę prie kontrolerio. Kortelė užregistruojama (tuo pačiu metu yra įrašoma įlipimo stotelė) ir nuo jos nuskaitoma tam tikra suma, atitinkanti kortelės tipа (100, 50, 20 proc.).

Kortelės savininkas gali, be bilieto sau, nupirkti papildomai dar iki devynių bilietų. Jei keleivis netyčia prideda bilietа prie kontrolerio antrа kartа, suma nebenuskaitoma. Norėdamas gauti popierinį bilietа už važiavimа, keleivis gali jį atsispausdinti.

Be to, “Emax“ gali įdiegti ir papildomų paslaugų, pvz., miestuose, kuriuose veikia sistema, galima mikroprocesorines korteles sujungti, tarkim, su mokinio ar studento pažymėjimu. Tai leistų papildomai kontroliuoti įėjimа į mokyklas, padėtų spręsti socialines problemas. Labai svarbus “i-bilieto“ sistemos privalumas – paprasta kortelės papildymo procedūra: galima mokėti grynaisiais pinigais, kreditine kortele, banko pavedimu ar pavedimu per internetа.

Lina JAKUBAUSKIENė

"Vežėjų žinios"
Liepa Nr. 13 (97)

"Linava" informuoja

Naujienos

Lietuvos automobilių kelių direkcija

Naujienos

Veteranai

Vytautas Antanas SENDžIKAS

"Linavos" mokymo centras

Planuojami mokymo kursai ir seminarai

Vž informacija

70–oji SOMMER vasara

KOMPOSTERIUS KEIčIA KOMPIUTERIAI

VKTI informuoja

Naujienos

Teisė

Nauji teisės aktai, aktualūs vežėjams