Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

VEžėJAI LAUKIA KVALIFIKUOTų VAIRUOTOJų

Lina JAKUBAUSKIENė

Pradžia

Ji, pasak mokyklos direktoriaus Vlado Pusvaškio, sėkminga. „Iki praėjusių metų rengėme įvairių specialybių darbininkus - statybininkus, automechanikus, virėjus, barmenus; dvylika klasių baigę moksleiviai galėjo įsigyti draudimo įmonių tarnautojo, komersanto ir kitų specialybių. Kadangi turėjome neprastа techninę bazę, kilo idėja steigti ir tarptautinių vežimų vairuotojų-ekspeditorių grupę. Pasitarėme su asociacijos „Linava“ vadovais ir ėmėmės darbo“, - pasakojo direktorius. Rengti kvalifikuotus vairuotojus vertė ne vien jų trūkumas - Europos Parlamento taryba neseniai priėmė dekretа „Dėl tam tikrų kelių transporto priemonių kroviniams ir keleiviams vežti vairuotojų pradinės kvalifikacijos kėlimo“. Remiantis juo, nuo 2006 metų rugsėjo 10 dienos Lietuvos teisės aktuose privaloma įteisinti vairuotojų pradinės kvalifikacijos reikalavimus, kurie taikomi aukštesnei nei B kategorijai.

Mokymo programas parengė Alantos mokyklos specialistai. Daug prie jų prisidėjo ir asociacijos „Linava“ mokymo centro darbuotojai, ypač - direktorius J. Salenekas, pateikdami pastabas bei pasiūlymus. „Linavos“ mokymo centras parėmė alantiškius ir specialiаja literatūra. Be to, asociacijos vadovai pažadėjo priimti moksleivius atlikti praktikа vežėjų įmonėse, o baigusius mokslus - priimti juos į darbа.

Norinčiųjų mokytis Alantos mokykloje susirinko pakankamai, nors, kaip žinia, grupių nesurinko Utenos, Anykščių bei Daugų profesinės mokyklos.

„į pirmаjį tarptautinių maršrutų vairuotojų-ekspeditorių kursа prašymus mokytis pateikė per trisdešimt vidurinį išsilavinimа turinčių moksleivių. Rugsėjo pirmаjа į suolus sėdo lygiai trisdešimt. Pirmuosius mokslo metus, ko gero, baigs 28 moksleiviai - pora nesugebėjo suderinti mokslų su darbu, tad pasiprašė iš sаrašų išbraukiami“, - pasakojo V. Pusvaškis.

Daugumai būsimųjų vairuotojų - per dvidešimt metų. Kai kurie jau dirba panašų darbа, tad nusprendė patobulinti žinias bei pakelti kvalifikacijа. Susirinko jie ne tik iš Aukštaitijos regiono - specialybe domėjosi klaipėdiškiai, vilniečiai. Keletas besimokančiųjų derina mokslus su darbu bei sėkmingai laiko egzaminus. Baigę mokslus, jie įgis C, vėliau, padirbėję pora metų - D vairuotojo kategorijas, o tie, kurie turės reikiamа stažа, D kategorijа įgis baigdami mokyklа.

„Geriausi mūsų moksleiviai nesitenkina jiems pasiūlyta mokymo programa. Ketvertas pareiškė norа mokytis ir automechaniko specialybės - sudarėme jiems galimybę lankyti paskaitas drauge su trečiuoju automechanikų kursu bei gauti dar vienа diplomа. Papildomos žinios būsimiesiems vairuotojams ateityje tikrai pravers“, - teigė V. Pusvaškis.

Mokslai

„Europos šalių praktika rodo, kad apie 70 proc. abiturientų renkasi profesinį mokymа, ir tik 30 proc. - aukštаsias mokyklas. Pas mus - atvirkščiai: diduma renkasi studijas aukštosiose, tuo tarpu kvalifikuotų darbininkų šaliai labai trūksta. Pastaruoju metu sėkmingai įsidarbino visi mokyklа baigę moksleiviai. Darbdaviai jau dabar skambina ir teiraujasi, kokių darbininkų jiems galime pasiūlyti. Tačiau pasiūla - palyginti nedidelė, geresni moksleiviai išgraibstomi dar besimokantys“, - kalbėjo V. Pusvaškis.

Apie 60 proc. tarptautinių vežimų vairuotojo-ekspeditoriaus mokymo programos sudaro praktinis, 40 proc. - teorinis mokymas. Pirmajame kurse mokomasi tiek vadinamųjų bendrųjų dalykų, tiek specialybės teorijos bei praktikos. Pradedama mokytis tarptautinės vežimo sistemos, specialybės užsienio kalbos, įgyjama automobilių techninės priežiūros, logistikos, transporto geografijos ir kt. žinių.

Antrajame kurse praktiniams dalykams skiriama dar daugiau laiko: prasideda vairavimo pamokos, kelių eismo taisyklių, saugaus eismo mokymasis. Susipažįstama su informacinių ir ryšio priemonių naudojimu, krovinių vežimo kelių transportu, muitinės procedūrų taisyklėmis, teisės pagrindais ir pan. Antrajame kurse moksleiviai atliks praktikа, važiuodami tarptautiniais reisais drauge su patyrusiais vairuotojais.

Moksleivius moko puikūs dėstytojai. „Specialistų mums netrūksta. Kažin, ar dar kuri nors panašaus lygio mokykla galėtų pasigirti, kad iš 47 mokytojų net 25 turi edukologijos magistro mokslinius laipsnius. Turime dirbantį mokslų daktarа. Buvome sudarę grupę darbuotojų, kėlusių kvalifikacijа Vytauto Didžiojo universitete. Tad galiu drаsiai teigti, kad mūsų dėstytojai - stiprūs bei išmanantys dėstomus dalykus“, - sakė mokyklos vadovas. Prireikus dėstytojai kviečiami ir iš kitų įstaigų - muitinės procedūrų subtilybes moksleiviams dėstyti bus pakviestas specialistas iš muitinės tarnybos, tarptautinių vežimų specialisto tikimasi sulaukti iš asociacijos „Linava“ mokymo centro. Be to, kai kurių dalykų žinių semtis moksleiviai važinėja tiesiai į įmones. „Neseniai grupė moksleivių buvo nuvykę į Vilniaus įmonę „Transekspedicija“, kur susipažino su logistikos pradmenimis. Moksleiviai įmonės vadovams labai patiko, jie pasiūlė atlikti alantiškiams įmonėje praktikа, o vėliau ir įsidarbinti joje. Esame dėkingi bendrovėms, noriai priimančioms būsimuosius vairuotojus, padedančioms susipažinti jiems su darbu iš arčiau“, - pasakojo V. Pusvaškis.

Kol kas mokymo įstaigai trūksta specialiosios literatūros, mokymo priemonių. Tačiau šie metai - dar tik pirmieji, todėl įstaigos vadovas tikisi, kad ir ši problema išsispręs.

Krovininį automobilį MAN, be kurio neparengsi vairuotojo, mokyklai padovanojo Vokietijoje, Bevergeno mieste, įsikūręs Pagalbos Rytų Europos valstybėms fondas, su kuriuo palaikomi ryšiai jau daugiau nei trylika metų. Fondo prašymu, du ar tris kartus per metus sunkvežimis vyksta atvežti Lietuvai labdaros siuntas iš Vokietijos. Kai lankėmės Alantoje, automobilis, vairuojamas patyrusių instruktorių, kaip tik buvo netoli Berlyno.

Turi mokykla ir aikštelę, kur mokosi vairuoti, nors, pasak direktoriaus, tarptautinių reisų vairuotojo vien aikštelėje neišmokysi - jis turi kuo daugiau važinėti keliais, jausti automobilį, orientuotis svetimame krašte, tad daugiausia dėmesio ketinama skirti vairavimui keliuose bei gatvėse.

Mokiniai turi galimybę dirbti kompiuteriais, tobulinti KET žinias, naudotis internetu. Pasak mokyklos direktoriaus, vien tik mokinio krepšeliui skiriamų pinigų viskam neužtektų - papildomų lėšų gaunama dalyvaujant įvairiuose projektuose. Mokykla turi ir etatinį kvalifikuotа projektų vadybininkа. Dalyvauta tarptautiniuose „Leonardo da Vinci“, „Socrates“, „Phare“, „Sapard“, Atviros Lietuvos fondo bei kituose projektuose, iš kurių gaunama parama padeda ne tik gražiau įrengti patalpas, bet ir pakeliauti, geriau pasirengti būsimai profesijai.

Moksleiviai

Ko gero, ne visi iš beveik trisdešimties besimokančiųjų taps patikimais vairuotojais. Tačiau didesnioji jų dalis turi tvirtа motyvacijа bei atkakliai siekia tikslo.

„Apie šiа profesijа svajojau seniai, - kalbėjo pirmojo kurso moksleivis, uteniškis Marius Dieninis. - Turiu ne vienа pažįstamа, važinėjantį į užsienio šalis, tad šio darbo specifika man nėra svetima. Suprantu, kad tarptautinių reisų vairuotojo darbas atsakingas, nelengvas, galbūt kenksmingas sveikatai, tačiau tikiuosi, kad pamatytos šalys, sutikti nauji žmonės atpirks visus patirtus sunkumus. Esu įsitikinęs, kad tarptautinių reisų vairuotojo gyvenimas niekada nebus nuobodus ir monotoniškas. Kol kas tiek mokslu, tiek mokykla, tiek būsima profesija esu labai patenkintas“.

Kalbinti moksleiviai džiaugėsi ir turiningu laisvalaikiu. Pasak mokyklos direktoriaus, nedideliame miestelyje jaunimui nebūtų kа veikti, todėl pasirūpinti jų laisvalaikiu privalu. Moksleiviai gali sportuoti sporto bei naujai įrengtoje treniruoklių salėje, yra šokių būrelis, skaitykla, vyksta sporto varžybos bei įvairūs turnyrai.

„Mokykloje jaučiuosi puikiai. Gavau daug naujų teorinių bei praktinių žinių, pramokau remontuoti automobilį. Mokomės daug naudingų dalykų, kurie pravers būsimame darbe - gausime logistikos, teisės pagrindus, įgysime reikiamų geografijos žinių. Moku anglų bei rusų kalbas, tikiuosi, kad mokykloje šiek tiek pramoksiu ir vokiškai. Rinkausi mokslus sаmoningai, į Alantа atvažiavau iš Vilniaus. Dar vienas šios specialybės privalumas - tikrai žinome, kad turėsime darbа, mūsų, būsimų kvalifikuotų specialistų, jau dabar laukia įmonių vadovai. Tikiuosi, kad nenuvilsime jų nei žiniomis, nei sugebėjimais“, - kalbėjo Darius Muižinikas iš Vilniaus.

Taigi vežėjų įmonių vadovai, laukiantys nesulaukiantys gerai parengtų aukštos kvalifikacijos specialistų, jau gali tikėtis, kad dar po vienerių metų jų vairuotojų gretas papildys nauji, energingi, darbštūs, savo darbа mėgstantys žmonės...

"Transporto pasaulis"
Balandis Nr. 4 (28)

"Linava" informuoja

"TransBaltica“ – transporto ir logistikos naujienos

Asociacijos nariams ir kandidatams

Bendra Lietuvos ir Latvijos Pareigūnų kontrolė

Chronologija

Dėl darbo sutarties su užsieniečiu nutraukimo

Didžiausias pavojus - dyzelino kaina

Estija

Gyvenimas ant ribos

INFORMACIJA keleivinio transporto sekcijos nariams

IRU:Eurazijos ekonominė erdvė - XXI amžiaus perspektyva

Kaip bus apmokestinamos transporto paslaugos

Kelyje į ES - vis mažiau nežinomųjų

Lenkijos apribojimai

Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ XIII KONGRESAS 2003 m. gegužės 9 d., Vilnius

MAN: kartų kaita

Naujienos

Naujienos

Norvegija

Nuo rugsėjo - naujas mokestis

Prezidiumo posėdyje

REISAS - VALANDA TRUMPIAU

Rusija

Seminaras keleivių vežėjams

Su draudimo ir išperkamosios nuomos įstaigų atstovais aptartos vežėjų aktualijos

SUDėTINGAS SUNKVEžIMIO AGREGATAS

Susitikimas Ūkio ministerijoje

Teismo sprendimų vykdymas

TimoCorn TRUCK & CARGO

Transporto priemonių atitikties įvertinimo ir techninės apžiūros pakeitimai

VISKAS, KА NORėJOTE SUžINOTI APIE…

„Temsa Tourmalin“ debiutas Lietuvoje

Dilerių naujienos

Vilnius - VOLVO sostinė baltijos šalyse

Gamintojai siūlo

NESTE TURTO LXE ATITINKA DYZELINIų VARIKLIų ALYVų NAUJAUSIų KLASIFIKACIJų REIKALAVIMAMS

Kelių transporto inspekcija

Valstybinės kelių transporto inspekcijos informacija apie gautus ir išduotus kelionės leidimus 2003 m. sausio 1 d. - birželio 30 d.

Parodos

alt 2003

Poleminės pastabos

DVIGUBAS APMOKESTINIMAS: PASIRODO, KAI KAM TAI PATINKA

Norėta kuo greičiau, o...

Požiūris

KONGRESUI ARTėJANT

Psichologija

Derybos: svarbiausias pagalbininkas - šaltas protas

Rinkos naujienos

Naujienos

Rytų rinkoje

Modernizuoti MZKT savivarčiai

šeima

Lemtingas atsitiktinumas

Užsienyje

Ko laukia europos krovinių vežėjai?

Veteranų klubo svetainė

Su gimtadieniu, kolegos!

Vežėjų žinios

Krovininės transporto sekcijos posėdis

Lietuvoje ir pasaulyje

KELEIVIų VEžėJAI CELėJE

Lietuviškos žaliosios – nuo spalio

NAUJAS SENAS GERAS PAžįSTAMAS

REKORDINė KONTRABANDA

SOSTINėJE - „MERCEDES-BENZ CITO“

VERSLO SАLYGOS SUNKėJA

„DAILY“ SMULKIų KROVINIų IšVEžIOTOJAMS

Transporto politika

Ar gyvens proektas 2K?

EKOTAšKAI IšLIEKA

Vž informacija

Naujienos

Žinotina

Galvos skausmas - firmos vardas

Nepasvėręs - nevažiuosi

Pavojingi korviniai: kas už ka atsako?

VEžėJAI LAUKIA KVALIFIKUOTų VAIRUOTOJų

Perspektyvos

Susisiekimo ministerija: planuojamų darbų apimtis auga

Paslaugos

šaldytuvu ant ratų laboratorija

Keleivinis transportas

Pagaliau priimta nuostolingų maršrutų kompensavimo tvarka

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos Europoje

Technika

Airlight Direct - konfortiškesnė, stabilesnė, lengvesnė

Ilgaamžiai guoliai

Lietuvos rinkoje nauja savivartinė puspriekabė

Naujos kartos centrifuga alyvai valyti

„Požemių jautis“ iš Suomijos

Muitinėje

Aptartos mokesčių surinkimo gerinimo priemonės

Teisė

Bylos su vairuotojais ekspeditoriais

Valstybė pasilieka teisę reikalauti ...

Verslo etika

Kalbos paprastumas

Muziejus

RED BALL EXPRES logistikos pergalė