Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Skaitmeniniai tachografai: naujas puslapis vežėjų verslo istorijoje

Skaitmeninių tachografų sistema - unikalus projektas, vienu metu gyvendinamas visoje Europos Sаjungoje ir priskiriamas prie intelektualių transporto kontrolės sistemų. Pagal šį projektа kiekviena Europos Sаjungos valstybė privalo modernizuoti transporto veiklа, laipsniškai keisdama dabar naudojamus tachografus skaitmeniniais. Skaitmeninis tachografas - naujos kartos vairuotojų darbo ir poilsio režimo duomenų registravimo bei kontrolės prietaisas, numatytas 1998 m. rugsėjo 24 d. Tarybos reglamente (EEB) Nr. 2135/98, iš dalies keičiančiame Tarybos reglamentų (EEB) Nr. 3821/85 dėl kelių transporto priemonėse naudojamų tachografų.

įgyvendinus skaitmeninių tachografų projektа, turėtų būti užtikrintas saugus duomenų keitimasis tarp Europos Sаjungos valstybių institucijų. Informacija apie visose ES šalyse išduotas skaitmeninių tachografų korteles ir jų būklę užtikrins, kad vienam vairuotojui skirtingose šalyse nebūtų išduotos kelios to paties tipo galiojančios kortelės.

Nuo šių metų rugpjūčio 5 dienos skaitmeninius tachografus privalės turėti visos naujos pirmа kartа registruojamos krovininės transporto priemonės, kurių didžiausia leistina masė viršija 3,5 tonos, įskaitant priekabа ir puspriekabę, bei keleivinės transporto priemonės, kuriose sėdimų vietų skaičius su vairuotoju didesnis kaip 9. Tai nereiškia, kad iki šiol įprastų tachografų diskelių jau nebereikės. Transporto priemonėms su iki šiol naudojamais kontrolės prietaisais skaitmeniniai tachografai kol kas nebus privalomi. Galutinį sprendimа šiuo klausimu turės priimti Europos Parlamentas. AETR (Europos šalių susitarimas dėl kelių transporto priemonių ekipažų, važinėjančių tarptautiniais maršrutais, darbo) dalyvaujančios šalys, nepriklausančios ES, taip pat siekia, kad ir jose būtų įvesta analogiškų kontrolės prietaisų sistema, kuria naudodamiesi jų vairuotojai galėtų važinėti į ES valstybes.

Elektroninės sistemos subtilybės

Vairuotojui vietoje paketo su tachografų diskeliais pakaks turėti vairuotojo kortelę, kuri pirmiausia jį identifikuos ir fiksuos visus apie vairuotojo veiklа reikalingus duomenis: pasiruošimo darbui, darbo, vairavimo ir poilsio laikа, nuvažiuotа atstumа, taip pat kortelės įdėjimo ir išėmimo datа bei laikа. Naudotis kortele iš pirmo žvilgsnio atrodo labai paprasta, tačiau vairuotojams patartina atkreipti dėmesį į kai kurias skaitmeninio prietaiso veikimo subtilybes. Pavyzdžiui, jeigu transporto priemonė bus transportuojama keltu ar ant geležinkelio platformos, pedantiškai veikiantis elektroninis kontrolės prietaisas, skirtingai nei iki šiol naudojami tachografai, fiksuos darbo pradžiа, todėl rankiniu būdu vairuotojui teks pačiam koreguoti, kad iš tikrųjų jo automobilis nejuda kaip savaeigė transporto priemonė, kuriа reikia vairuoti.

Vairuotojo kortelės galės perduoti visus duomenis, susikaupusius per 28 dienas. Veikianti elektroninė sistema užtikrins, kad praeityje užfiksuoti duomenys būtų įrašyti į atminties blokа - kortelėje bus fiksuojamos paskutinės 28 darbo dienos.

Suprantama, kad Europos Komisijа pirmiausia domina tai, kaip bus užtikrinamas vairavimo ir poilsio režimo laikymasis. Skaitmeninio tachografo elektronika po 4 val.15 min. garso signalu įspės vairuotojа, kad greitai bus viršytas leidžiamas vairavimo laikas. Be to, duomenis apie užfiksuotа vairavimo ir poilsio laikа skaitmeninis tachografas susumuos ir galės išspausdinti. Kad ilgalaikio, pavyzdžiui, savaitės ar pusės mėnesio darbo laiko suma neviršytų limitų, vairuotojas jа privalės kontroliuoti ir atitinkamai reguliuoti savo nuožiūra. Jo problemų skaitmeninis tachografas nespręs, o tik pateiks duomenis. Vairuotojo kortelėje ir atminties kaupiklio bloke užfiksuotus duomenis įmonių vadovai reguliariai galės nusikopijuoti ir archyvuoti, o po dvejų metų ištrinti. Tai turės daryti ir vežėjai, naudojantys nuomojamus automobilius, ir jų savininkai. Duomenų archyvas šiuo atveju bus dubliuojamas: nuomotojas yra atsakingas, kad jo transporto priemonių duomenys tvarkingai būtų archyvinami, o nuomininkas taip pat privalo kaupti tuos pačius duomenis, kad juos galėtų pateikti kontrolės pareigūnams. Jeigu kopijuodamas duomenis iš uždaros skaitmeninio tachografo sistemos į savo personalinį kompiuterį kas nors norės juos padailinti, to padaryti nepavyks, nes duomenų komplektai turi vadinamаjа apsaugа su elektroniniu parašu, pagal kurį iš karto bus matyti, ar duomenimis buvo manipuliuojama.

Duomenis apie greitį skaitmeninis tachografas fiksuos ne tik vairuotojo kortelėje, bet įrašys ir į atminties kaupiklio blokа. Jame apskritai bus fiksuojama daugiau duomenų, nei mechaniniame kontrolės tachografe. šiuo atveju kontrolės pareigūnai, turintys kontrolės kortelę ir kitа reikiamа įrangа, galės gerokai didesne apimtimi kontroliuoti atminties kaupiklyje esančius duomenis: pvz., transporto priemonės važiuoklės numerį, naktį nuvažiuotа atstumа ir kt. Be to, atminties kaupiklis fiksuoja duomenis ir apie visos sistemos bei jai priklausančių daviklių darbа. ši informacija bus ypač aktuali dirbtuvės kortelės turėtojams. Atminties kaupiklyje fiksuojami ne 28, bet 365 dienų duomenys, tačiau su viena išimtimi: važiuotas greitis, nustatytas sekundžių tikslumu, bus fiksuojamas tik per paskutines 24 vairavimo valandas.

įmantriai skaitmeninio tachografo įrangai priklauso ir spausdintuvas. Nuspaudęs mygtukа, vairuotojas matys ant neblunkančio popieriaus išspausdintus duomenis. Tai bus ypač aktualu, praradus vairuotojo kortelę. Apskritai vairuotojui be kortelės bus leidžiama važiuoti iki 15 dienų. Maksimaliai per 7 kalendorines dienas kontrolės pareigūnų įstaigai reikės pateikti prašymа pakeisti kortelę. Vairuotojo kortelės galiojimo terminas - 5 metai, kaina įvairiose valstybėse šiek tiek skirsis. Vokietijoje ji kainuos apie 45 eurus, tačiau įvairiose federalinėse žemėse taip pat gali būti skirtinga, atsižvelgiant į tai, kokia instancija jas išdavinės.

Naujos kortelės bus pradėtos išdavinėti nuo šių metų gegužės pradžios.

Policijos ir kelių kontrolės pareigūnai tikrins vairuotojo kortelėje užfiksuotus duomenis per mobilius duomenų nuskaitymo įtaisus arba iš kaupiklio atminties nuskaitys duomenis per kontrolės kortelę. Tačiau pareigūnai taip pat turės teisę reikalauti iš skaitmeninio tachografo išspausdintų duomenų. Kartu su skaitmeninių tachografų sistemos įvedimu Vokietijoje numatyta didžiausia bauda už didelius pažeidimus - iki 15 000 eurų. Iki šiol buvo maksimali 5000 eurų.

Skaitmeninio tachografo įranga

Skaitmeninis tachografas įrašys, saugos, rodys, spausdins ir pateiks su vairuotojo veikla susijusius duomenis. Jis susideda iš transporto priemonės bloko, judesio jutiklio ir laidų. Transporto priemonės bloke yra procesorius, duomenų atminties kaupiklis ir laikrodis, du kortelės su mikroprocesoriumi sаsajos įtaisai (vairuotojo ir vairuotojo porininko), spausdintuvas, ekranas, vaizdinio įspėjimo įtaisas, kalibravimo ar duomenų perkėlimo jungtis ir įtaisai naudotojo informacijai įvesti. Skaitmeninis tachografas per papildomas jungtis gali būti prijungtas prie kitų įrenginių.

šis elektroninis kontrolės prietaisas suteikia atrankinės prieigos teises naudotis duomenimis ir funkcijomis pagal naudotojo tipа ir (arba) tapatybę. Skaitmeninis tachografas įrašo ir laiko duomenis savo duomenų atminties kaupiklyje ir tachografo kortelėse, iš kurių nustatoma ir jų naudotojų tapatybė.

Kortelių paskirtis ir rūšys

Vairuotojo kortelė - skaitmeninio tachografo kortelė, kuriа tam tikram vairuotojui išduoda ES valstybių institucijos. ši kortelė identifikuoja vairuotojа ir yra skirta duomenims apie vairuotojo veiklа laikyti.

Dirbtuvės kortelė - tachografo kortelė, kuriа ES valstybių institucijos išduoda tos valstybės patvirtintam skaitmeninių tachografų gamintojui, montuotojui, transporto priemonės gamintojui ar patvirtintoms dirbtuvėms. Dirbtuvės kortelė identifikuoja jos turėtojа ir leidžia tikrinti, kalibruoti ir (arba) perkelti duomenis iš skaitmeninio tachografo.

Kontrolės kortelė - tachografo kortelė, kuriа ES valstybių institucijos išduoda kompetentingoms kontrolės institucijoms. Kontrolės kortelė identifikuoja kontrolės institucijа ir pareigūnа bei leidžia skaityti, spausdinti ir (arba) perkelti skaitmeninio tachografo arba vairuotojo kortelės atmintyje esančius duomenis.

įmonės kortelė - skaitmeninio tachografo kortelė, kuriа ES valstybių institucijos išduoda įmonėms, teisėtu būdu įsigijusioms transporto priemones su sumontuotais skaitmeniniais tachografais. įmonės kortelė sudaro galimybę tos įmonės užrakintame tachografe laikomus duomenis rodyti ekrane, juos perkelti ir spausdinti.

Unikalios sistemos įgyvendinimas

ir kortelių išdavimas Lietuvoje

Kaip mus informavo Valstybinės kelių transporto inspekcijos viršininko pavaduotojas Darius Sadaunykas, Lietuva, kaip ir visos kitos ES valstybės, pasirengusi nuo šių metų gegužės 5 d. išduoti tachografų korteles, naudojamas darbo ir poilsio laiko apskaitai skaitmeniniuose kontrolės prietaisuose.

Dėl personalizuotų ir skaitmeniniu būdu sertifikuotų skaitmeninių tachografų kortelių tiekimo šių metų kovo 9 d. VKTI pasirašė ketverių metų sutartį su Estijos įmone „Trьb Baltic AS“. ši įmonė sukurs kortelės elektroninius raktus bei raktų sertifikatus, duomenis užrašys ant kortelės ir įrašys į joje esantį mikroprocesorių.

VKTI turės galimybę ne tik išduoti personalizuotas korteles fiziniams bei juridiniams asmenims, bet ir keistis duomenimis apie šias korteles su kitų ES šalių atitinkamomis institucijomis. Tokiam duomenų keitimuisi per saugų valstybės duomenų perdavimo tinklа bus naudojama ES elektroninio keitimosi duomenimis tarp administracijų IDA programos TESTA tinklo paslauga „Tachonet“. 2005 m. kovo 25 d. pasirašyta sutartis su valstybės įmone „Infostruktūra“ dėl VKTI prisijungimo prie šio tinklo. Naudodamasi „Tachonet“ paslauga, VKTI galės gauti informacijа apie visose ES šalyse išduotas skaitmeninių tachografų korteles ir jų būklę bei teikti informacijа apie Lietuvoje išduotas korteles. Tai būtina, siekiant užtikrinti, kad vienam vairuotojui skirtingose šalyse nebūtų išduotos kelios to paties tipo galiojančios kortelės.

įgyvendinant skaitmeninių tachografų projektа, pasirašytos sutartys sudarys sаlygas VKTI sėkmingai pasiruošti laiku išduoti skaitmeninių tachografų korteles Lietuvoje.

Viešа tarptautinį konkursа laimėjusi „Trьb Baltic AS“ per ketverius metus pagal sutartį įsipareigojo pateikti 50 000 personalizuotų ir sertifikuotų skaitmeniniuose tachografuose naudojamų kortelių (vairuotojo, dirbtuvės, įmonės, kontrolės). Kortelės gaminamos šveicarijoje, sertifikuojamos ir personalizuojamos Estijoje. Tiekėjas įsipareigojo VKTI pateikti korteles per 3 darbo dienas. Prašymai išduoti sertifikuotas ir personalizuotas korteles bus priimami ir kortelės išduodamos visuose Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) regionų skyriuose.

Parengė Tomas LABžENTIS

"Transporto pasaulis"
Balandis Nr. 4 (52)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Asociacijų bendradarbiavimas - naudingas

Padangos

Važiuok ten kur negali eiti pėsčias

Parodos

SUDIE, ALT

Patirtis

Pirksi skubėdamas - verksi parduodamas

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

„LINEKOS“ NARIAMS PROBLEMų NETRūKSTA

Transporto politika

ECOCOMBI: nuo bandymų iki realybės

Zigmantas BALčYTIS: „Verslas sėkmingai

Žinotina

JUPOJOS TECHNIKA: parduotuvių tinklas - vežėjų poreikiams

Skaitmeniniai tachografai: naujas puslapis vežėjų verslo istorijoje

„TachoScan“ programa - patikimas vežėjų

Vežėjo kalendorius

Gegužė

Susisiekimo ministerijoje

Kelių naudotojo mokesčių permainos

KURO KAINOS GRIAUNA KELEIVININKų OPTIMIZMА

Teisė

Lietuvos Aukščiausiojo Teismo praktika vežėjų bylose

Verslo etika

Derybų menas

Muziejus

„IRANO KORIDORIUS“