Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

PUSPRIEKABėS FLOOR - TVIRTOS KAIP UOLA

Liucijus Suslavičius

Praėjus vos penkeriems metams, Hilversume, kur tuo metu buvo registruota firma, prasidėjo mažų serijų priekabų ir puspriekabių gamyba ne tik savo reikmėms, bet ir pardavimui. Dar vėliau J.Flooras tampa amerikiečių sunkvežimių gamintojo „Mack“ įgaliotuoju atstovu ir Wijcheno mieste pastato šių sunkvežimių surinkimo gamyklа. Kai savininkams pasikeitus bendradarbiavimas su „Mack“ nutrūksta, apsukrus olandas organizuoja savos konstrukcijos sunkiasvorių vilkikų, pavadintų FTF, gamybа. Jiems naudojami tuo metu geriausi rinkoje europietiški ir amerikietiški agregatai bei mazgai. Iki gamybos pabaigos 1994 metais, pro gamyklos vartus išriedėjo 700 galingų ir pelnytai „nesudėvimųjų“ vardа gavusių FTF markės triašių ir keturašių sunkvežimių. Pusė jų vis dar rieda Olandijos keliais, dirba statybų aikštelėse.

Pati firma veiklos nenutraukė - jos intelekto ir gamybos jėgos sukoncentruotos puspriekabėms gaminti. „Solid as a rock“ („Tvirtas kaip uola“) - toks yra „Floor“ reklaminis šūkis, ir pripažįstama - gamintojas iš Wijcheno juo vadovaujasi. Nors puspriekabių „Floor“ šeimyna įvairi, be to, dalis važiuoklių tiekiama kitiems gamintojams, kurie ant jų sumontuoja savo kėbulus ar specialiа įrangа, vis dėlto konstrukcijos ryškiai orientuojamos į specifinius reikalavimus keliančiam statybų transporto sektoriui.

Dauguma puspriekabių važiuoklių turi vairuojamas ašis: antrа ir trečiа, pirmа ir trečiа ar net visas tris. Visų jų provėža 1470 mm - gana plati, kad užtikrintų stabilumа, visoms naudojama tik originalios konstrukcijos čia pat gamykloje gaminama pakaba. Turinčios pneumatinę pakabа ašys, priklausomai nuo leistinos apkrovos, dar turi vienalakštes arba dviejų lakštų linges, papildomas linges, atliekančias ir stabilizatoriaus funkcijas. Abu amortizuojantys elementai - lingės ir pneumobalionai - prie ašies tvirtinami atskirai, o amortizatoriai montuojami tik vertikaliai. Važiuoklė sukonstruota taip, kad, priklausomai nuo apkrovos ir jos pasiskirstymo, keičiant atstumа tarp ašių bei pakeliant vienа arba dvi ašis, galima optimizuoti kelio dangai tenkantį apkrovimа, ir neviršyti leistinos vienai ašiai 11,5 tonos apkrovos.

Statybininkams tenka vežti didelius ir mažus, ilgus ir plačius, lengvus ir itin sunkius, taip pat didžiagabaričius krovinius. Jie skiriasi svorio pasiskirstymu, tvirtinimo būdu ir kitais parametrais. Jei kiekvienam krovinio tipui būtų naudojamos vien jam skirtos transporto priemonės, statybų firmų parkai išaugtų neįsivaizduojamai. Gelbsti universalios transporto priemonės. „Floor“ kaip tik ir specializuojasi gaminti statyboms skirtas puspriekabes. Projektuojant atskaitos duomenimis imami sunkiausieji iš galimų krovinių, todėl „Floor“ rėmai itin dideli: lonžeronų aukštis - 400 mm, jis toks tik priekyje, ten, kur balnas, sumažėja iki 200 mm. Kadangi neretai puspriekabės pakraunamos į jа įvažiuojančiais elektriniais arba autokrautuvais, skersinės jungtys išdėstytos itin tankiai, o medinės grindys labai storos. Ašių pakabos kronšteinai papildomai paremti įstrižomis į lonžeronų apačiа įremtomis skersėmis. Ašių bazė - 1370 +1410 mm, trečia ašis vairuojama. Puspriekabės rėmo galinės dalies konstrukcija ypatinga: į rėmа sukišti penki ištraukiami stačiakampiai vamzdžiai, ant kurių galima paguldyti galinį puspriekabės bortа, taip arba pailginant kroviniui skirtа plokštumа, arba suformuojant tiltelį krautuvui į kėbulа įvažiuoti. Kėbulo apačiа su galiniu apsauginiu buferiu jungia platūs metaliniai kronšteinai, kuriuose išpjautos trys angos kojoms pastatyti - taip palengvinamas įlipimas į gana aukštai nuo kelio dangos pakeltа platformа.

Kėbulа - platformа sudaro bortai iš penkių atskirai atverčiamų aliuminių dalių, be to, komplektа papildo daug stačiakampių rungų, sukišamų į lizdus platformos grindyse - po 10 kiekviename šone. Kad jais būtų galima fiksuoti siaurus ilgus krovinius, skersai platformos sumontuotos keturios metalinės juostos su giliais lizdais rungams. Lizdai išdėstyti kas 10 centimetrų, tad visada galima nustatyti tokiа rungų padėtį, kad krovinys būtų patikimai užfiksuotas ir gabenant nepasislinktų šonan. Kai rungų nereikia, juos greitai galima paslėpti po platforma esančiuose ištraukiamuose stalčiuose. Smulkiai įrangai sudėti kiekvienoje pusėje po rėmu pritvirtintos užrakinamos dėžės. Priekinis šios statybininkams skirtos puspriekabės bortas yra iš plieno ir papildomai sujungtas su elementais, privirintais prie kėbulo rėmo, kad stabdant ar avarijos atveju iš inercijos pirmyn pajudėjęs krovinys nesirėžtų į vilkiko kabinа. Tai - dar ne viskas: kai tenka vežti atmosferos poveikiui neatsparų krovinį, platformа galima uždengti tentu, kuriam tvirtinti pagal visа platformos perimetrа privirinti kabliukai trosui prakišti.

Olandų firmos puspriekabė yra sunkesnė nei kitų garsių gamintojų, bet ji ir ilgaamžiškesnė - tvirtas solidus gaminys nusimanantiems.

ELEKTROHIDRAULINIS AšIų VAIRAVIMAS

Papildomos nevarančiosios, o tik palaikančiosios ašys leidžia padidinti sunkvežimio važiuoklės keliamаjа galiа arba, jei automobilio tonažo nedidiname, sumažinti kelio dangos apkrovas. Tačiau be privalumų, 6x2 tipo važiuoklė turi ir trūkumų - sumažėja automobilio manevringumas, posūkiuose papildomos ašies padangos slysta šonu. Visa tai matydami, konstruktoriai jau senokai kūrė įvairias papildomos ašies ratų valdymo sistemas, padedančias išvengti minėtų problemų ar bent gerokai sumažinti neigiamа jų įtakа.

Liucijus Suslavičius

Koncerno „Volvo“ specialistai sukonstravo naujas vairuojamas nevarančiаsias ašis, kurias galima montuoti tiek prieš varantįjį sunkvežimio tiltа, tiek ir už jo, turinčias modernų elektrohidraulinį valdymа. Vienintelė sаlyga - važiuoklė turi turėti pneumatinę tiek priekinės ašies, tiek varančiojo tilto pakabа. Siūlomi du vairuojamos ašies variantai - RAPD-A6, montuojama prieš varantįjį automobilio tiltа, RADT-A8 - už.

RAPD-A6 važiuoklė su pailginta baze nesumažina automobilio manevringumo, o įvertinus tai, kad pačiame gale atsidūręs varantysis tiltas turi sudvejintas padangas, galima didesnė sunkvežimio galo leistina apkrova. Pavyzdžiui, tokia ašių išdėstymo schema itin patogi šiukšliavežėms arba sunkvežimiams su rėmo gale įrengtu hidrauliniu kranu.

RADT-A8 padidina sunkvežimio manevringumа mažo spindulio posūkiuose, ypač važiuojant atbuline eiga. Be to, neatsiranda vadinamojo Ґbuldozerio efekto“: automobiliui sukantis, nevairuojami tiesiai stovintys galinės ašies ratai slysta šonu, braukdami dangos paviršių. Jei kelio paviršius minkštas, ratai slysdami sustumia prieš save gruntа, didindami pasipriešinimа riedėjimui.

Elektrohidraulinis vairavimo įtaisas yra patogesnis vairuotojui ir leidžia kur kas tiksliau vairuoti sunkvežimį manevruojant ankštose vietose negu senesnių tipų mechaninės arba hidraulinės vairavimo sistemos.

Vairuoti padeda atskiras elektroninis įtaisas - RAS (Rear Axle Steered Pusher/Tag), įkomponuotas į sunkvežimio agregatų darbа kontroliuojančiа elektroninę sistemа. Daviklis vairo mechanizme nuolatos matuoja priekinių ratų pasukimo kampа ir perduoda signalus valdančiajam moduliui. šis sujungtas su vožtuvu, reguliuojančiu alyvos slėgį nedideliame papildomos ašies vairavimo mechanizmo hidrocilindre. Visa naujoji sistema sveria mažiau, nei kol kas dažniausiai montuotos hidraulinės dviejų vairuojamų tiltų ratų pasukimo sistemos pagrindinis hidrocilindras. O kur dar vairuojamus tiltus jungiančių ir ratus pasukančių trauklių svoris! Naujoji elektrohidraulinė sistema atrodo sudėtingesnė, tačiau elektronika sunkvežimiuose dabar yra tokia patikima, kad nereikia bijoti, jog ji nustos veikti.

"Transporto pasaulis"
Vasaris Nr. 2 (50)

"Linava" informuoja

Naujienos

Alternatyvos

ALYTIšKIAI SUGRIOVė… SENА MITА

Idėjos

METAI, NEPALEISTI VėJAIS

Naudingi pasiūlymai

Sukabinimo įranga: saugumа užtikrina elektronika

Nauji modeliai

IVECO : VANDENILIU VAROMAS AUTOBUSAS

Padangos

SUPERPLAčIOSIOS VERžIASI į RINKА

Psichologija

PULKO SūNUS AR VERGAS?

Servisas

Servisas ant ratų

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

Darysim poryt, kа reikėjo padaryti vakar?

Keleivinis transportas

Autobusai vėl įvertinti žvaigždutėmis

„žVAIGžDžIų LAINERIS“: ANTROJI KARTA

Vežėjo kalendorius

Kovas

Technika

PUSPRIEKABėS FLOOR - TVIRTOS KAIP UOLA

Simuliatorius - testas ateities sunkvežimiams ir jų vairuotojams

SISU Evoliucija

Teisė

Tarptautinių sutarčių ypatumai

Verslo etika

Dėrybų menas

Automobilių sportas

Nugalėtojui - R-serijos „Scania“ sunkvežimis

Muziejus

IKARUS 60 - PIRMASIS Iš DAUGELIO