Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

SISU Evoliucija

Liucijus Suslavičius

Didieji sunkvežimių gamintojai per pastaruosius 15-20 metų ne tik prarijo daugelį senų garsių firmų, bet ir, maksimaliai racionalizuodami gamybа, dalį savo ekspansijos aukų pavertė filialais, gaminančiais mažų serijų ar net vienetines bazinių modelių modifikacijas bei, panaudojus jų agregatus, - unikalias specialios paskirties transporto priemones. Pavyzdžiui, tokiа produkcijа koncernui „DaimlerChrysler“ gamina šveicarijoje esanti gamykla NAW (buvusi „Saurer“). MAN tokia gamyba užsiimti pavedė Austrijoje esančiam filialui, kuris anksčiau vadinosi OAF. Olandijos firma „Terberg“ šiame specifiniame rinkos sektoriuje atstovauja „Volvo“ interesams, o Italijos firma „Astra“ - koncernui IVECO.

Prancūzijos sunkvežimių gamintojas „Renault Vehicules Industriels“ (RVI) kažkada tokiа autotechnikа bandė tiekti rinkai su senos firmos „Latil“ emblema, o dabar vis dažniau specialius sunkvežimius prancūzų gamintojui tiekia suomių firma „Sisu“. Pavyzdžiui, Prancūzijos armijai prireikė evakuacinių vilkikų. Konkursа laimėjo RVI, o galingi keturašiai atkeliavo iš Karjaa Suomijoje. Viskas paaiškinama paprastai: suomių gamintojas nuo 1997 metų bendradarbiavo su RVI, naudojo savo sunkvežimiams prancūziškus agregatus, kabinas, kai kuriuos variklius, vertėsi sunkvežimių „Renault“ pardavimu ir aptarnavimu. Kai 2002-aisiais savininkai vėl pasikeitė, bendradarbiavimas nenutrūko ir tęsiasi iki šiol. Pavyzdžiui, visos kabinos atkeliauja iš gamyklos Normandijoje, Blainvilio mieste, ir yra tokios pačios kaip naudojamos „Renault Premium“ ir „Kerax“ tipo sunkvežimiams.

Toks glaudus dviejų - didelio ir mažo - ryšys leido „Sisu“, šiuo metu turinčiai 540 darbuotojų ir per metus pagaminančiai 500-600 sunkvežimių, jaustis gana tvirtai ir neišnykti, kaip kitiems smulkiems gamintojams. Tiesa, teko ne tik sumažinti gamybа (dar 1966 metais „Sisu“ gamindavo 1200 įvairių automobilių ir važiuoklių), bet ir beveik pasitraukti iš magistralinių vilkikų rinkos. Suomijoje „Sisu“ vis dar užima trečiаjа vietа po „Volvo“ ir „Scania“ sunkvežimių, kurių masė per 16 tonų, sektoriuje, tačiau dabar jos veiklos prioritetai aiškiai pasistūmėjo specialiosios technikos sektoriaus link. Pažiūrėkime: kas trečias miškovežis Suomijoje pagamintas Karjaa gamykloje, daugiau kaip pusė šalyje naudojamų savivarčių - taip pat iš ten, daugiaašiai (4 ir 5 ašių) „Sisu“ sunkvežimiai, kurių masė per 26 tonos, sudaro 46 procentus. Tarp pastarųjų itin daug unikalių, kartais vos po vienа egzempliorių pagamintų modelių. Tačiau į juos net pažiūrėti malonu - blizgantys, erdviomis „metalik“ dažais nudažytomis kabinomis, kurias apačioje puošia sudėtingos formos buferis su daugybe „akučių“ - naujausios kartos žibintų. Virš stogo - prožektoriai, oranžiniai švyturėliai, šonuose - blyškios sidabro spalvos degalų bakai iš nerūdijančio plieno. Beje, bakai dviejų sekcijų: 400 litrų - dyzelinui, 100 litrų - hidraulinės sistemos alyvai. Mat „Sisu“ yra tradiciškai daug papildomos hidraulinės įrangos turintys sunkvežimiai. Hidraulika kilnoja kėbulus, pakelia ir nuleidžia papildomas nevaromas ašis, jos reikia ant sunkvežimio montuojamiems hidrauliniams kranams ir beveik vien suomiškuose sunkvežimiuose naudojamai papildomos nevarančiųjų ratų pavaros sistemai „Robson Drive“ aktyvuoti.

„Sisu“ neatsilieka nuo didžiųjų gamintojų technine pažanga, nors gamina nedaug automobilių. Pernai pradėti gaminti modernizuoti E12 ir E18 šeimynų sunkvežimiai, paženklinti skydeliu „Evo 2“, leido suomiams patekti į moderniausių europinių sunkvežimių grupę. žinia, šiuo metu itin vertinamas variklio atitikimas Euro normoms - Euro 4 ir greitai Euro 5. „Sisu Evo 2“ automobiliuose montuojami amerikietiški dyzeliai „Mack EUP 12“ (480 AG) bei „Cummins C-18“ (630 AG). Pastarasis, beje, antras pagal galingumа tarp naudojamų Europoje po vokiško 660 AG V-10 MAN dyzelio. Varikliuose naudojama ACERT (Advanced Combustion Emissin Reduction Technology) - technologija, sukurta už Atlanto, kuri su tam tikromis išlygomis leidžia pritaikyti dyzelius net Euro 5 reikalavimams, nenaudojant ne itin patrauklios ir kol kas daug rūpesčių transportininkams žadančios „AdBlue“. Pavarų dėžės dažniausiai taip pat iš už vandenyno - „Allisson“, „Eaton Fuller“, norintys gali užsisakyti ir vokiškas ZF.

Kadangi Suomijoje sunkvežimiai neretai eksploatuojami itin intensyviai (kartais per metus nuvažiuojama 350 tūkstančių kilometrų) ir maksimaliai apkrauti, išaugus variklių galingumui, teko sustiprinti rėmа bei transmisijа. Rėmo lonžeronų aukštis - net 400 mm, tad daugumа įrangos ant jo galima montuoti tiesiogiai, be papildomo porėmio. Pats rėmas ne kniedytas, o suveržtas varžtais. Varančiuosius tiltus automobilių gamintojams tiekia „Sisu Axles“ - nepriklausomas ašių gamintojas iš Hammenliina miesto, kažkada buvęs atskiru „Sisu“ padaliniu. čia „Evo 2“ šeimynai gaminami nauji „FuPro“ modelio varantieji tiltai su paplatintais krumpliaračiais cilindriniuose stebulių reduktoriuose bei padidintu alyvos kiekiu jų karteriuose. Tai užtikrino gerokai didesnį agregato ilgaamžiškumа, nors jiems tenkantis sukimo momentas dabar padidėjo net 13 procentų. įdomi informacija - šiuos varančiuosius tiltus „Sisu Axles“ jau eksportuoja į Australijа čia naudojamiems „road train“ komplektuoti. Geresnio įvertinimo Europos gamintojui sunku susilaukti!

Pakeliamoms ašims valdyti Karjaa specialistai sukūrė labai originalų elekrohidraulinį blokа. Tai svarbi naujovė, nes vidutiniškai kiekviename „Sisu“ yra bent viena pakeliama ašis, o kai kuriuose modeliuose - ir dvi. Važinėjančiuose miško keliais miškovežiuose bei statybiniuose savivarčiuose montuojama jau minėta „Robson Drive“ sistema: hidraulika tarp varančiojo ir greta esančio nevaromo tilto padangų įspraudžia platų krumpliuotа cilindrа. Jis trinties dėka patikimai perduoda sukimo momentа nevaromiems ratams, ir sunkvežimis su vienu varančiu tiltu iš karto gauna antrаjа sinchroniškai besisukančiа varančių ratų porа.

Modernizuojant automobilius, stengiamasi tai atspindėti jų išorės dizainu. „Sisu“ negalėjo sau leisti ko nors daugiau - juk kabinas tiekia prancūzai. Bet padailinti jas pagal savo skonį niekas nedraudžia. Suomiai sunkvežimių priekį papuošė nerūdijančio plieno grotelėmis, tokios pat atsirado aukšto ir plataus buferio viduryje, nes reikėjo pagerinti galingesnių variklių aušinimа, tad „Evo 2“ šeimynа galima nesunkiai atskirti nuo ankstesnių modelių.

šiek tiek apie sunkvežimių „Sisu“ gamybа. Ji prasideda kompiuterio ekrane su užsakovu aptariant kiekvienа būsimojo sunkvežimio konstrukcijos ypatumа, reikalavimus kiekvienam mazgui. Po to sudaroma galutinė jo specifikacija ir prasideda gamyba. Kol užsakytas sunkvežimis pasieks vartotojа, truks ilgai, mat į Karjaa detales ir mazgus tiekia 237 firmos iš 15 pasaulio šalių, tiesa, beveik pusę - 47 procentus - pateikia Suomijos gamintojai. Pavyzdžiui, rėmo lonžeronų ruošinius iš specialaus šalčiui atsparaus plieno gamina koncernas „Rautaruukki“. Komplektuojamų mazgų agregatų bei detalių užsakymas gamintojams ir jų atgabenimas į Karjaa trunka 8-9 savaites, dar savaitę trunka sunkvežimio surinkimas pagal kliento specifikacijа, o tada telieka jį pristatyti užsakovui.

"Transporto pasaulis"
Vasaris Nr. 2 (50)

"Linava" informuoja

Naujienos

Alternatyvos

ALYTIšKIAI SUGRIOVė… SENА MITА

Idėjos

METAI, NEPALEISTI VėJAIS

Naudingi pasiūlymai

Sukabinimo įranga: saugumа užtikrina elektronika

Nauji modeliai

IVECO : VANDENILIU VAROMAS AUTOBUSAS

Padangos

SUPERPLAčIOSIOS VERžIASI į RINKА

Psichologija

PULKO SūNUS AR VERGAS?

Servisas

Servisas ant ratų

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

Darysim poryt, kа reikėjo padaryti vakar?

Keleivinis transportas

Autobusai vėl įvertinti žvaigždutėmis

„žVAIGžDžIų LAINERIS“: ANTROJI KARTA

Vežėjo kalendorius

Kovas

Technika

PUSPRIEKABėS FLOOR - TVIRTOS KAIP UOLA

Simuliatorius - testas ateities sunkvežimiams ir jų vairuotojams

SISU Evoliucija

Teisė

Tarptautinių sutarčių ypatumai

Verslo etika

Dėrybų menas

Automobilių sportas

Nugalėtojui - R-serijos „Scania“ sunkvežimis

Muziejus

IKARUS 60 - PIRMASIS Iš DAUGELIO