Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Simuliatorius - testas ateities sunkvežimiams ir jų vairuotojams

Važiuoti ekstremaliomis slygomis esant daugybei rizikos veiksnių, tačiau saugiai. Ar tai įmanoma? Atsakydami į klausimа, skaitytojus supažindiname su Miuncheno technikos universiteto (TU) bei MAN automobilių gamintojų sukonstruotu ir ant specialios platformos įrengtu dinamišku sunkvežimi vairavimo simuliatoriumi, apie kurį informacijа neseniai paskelbė Vokietijos transportininkams skirta spauda.

Tokio įrenginio idėja - ne naujovė. Pirmasis automobilių vairavimo simuliatoriaus prototipas pasirodė JAV penktajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje. Suprantama, tuometinė įranga dabar atrodo labai primityvi: prie automobilio kabinа primenančių stendų su vairu ir pedalais būsimieji vairuotojai nespalvoto vaizdo televizoriaus ekrane stebėdavo judančiа automagistralę su besikeičiančiomis eismo sаlygomis, tačiau konkretūs kursantų veiksmai demonstruojamam vaizdui įtakos neturėjo.

Po 20 metų „Volkswagen“ gamintojai buvo sukūrę tobulesnį vairavimo simuliatorių su siūbuojančia įranga, kuri imituodavo važiavimа posūkiuose.

Naujausias simuliatorių technikos pasiekimas - Miuncheno TU įranga su MAN TG-A kabina. Ji, kaip ir „DaimlerChrysler“ simuliatorius, priklauso naujausiems dinamiškiems įrenginiams su judančia kabina. Pasak konstruktorių grupės vadovo prof. dr. Berndo Heissingo, per artimiausius 40 metų transporto priemonėms valdyti vairuotojų dar reikės. Tad kol žmonės sėdi prie vairo, konstruktoriai privalo atsižvelgti į visas vairuotojų galimybių ribas ir psichologines ypatybes. Transporto priemonių tobulinimo tikslas - padidinti jų saugumа ir patikimumа bei pagerinti kokybę. Komforto privalumai, protinga pavarų dėžė ar vairuotojo elektroninis asistentas - tai ne konstruktorių humanitarinė pagalba. Pirmiausia, tai - priemonė geresnėms vairuotojų darbo sаlygoms sudaryti. Vairavimo simuliatoriaus konstruktoriai tikisi, kad šia įranga jiems pasiseks išsiaiškinti santykio „žmogus - mašina“ optimalų derėjmа. Todėl simuliatorius fiksuoja vairuotojo regos prisitaikymo galimybes prie staigiai besikeičiančio peizažo ir skirtingų eismo sаlygų, pulso dažnį, reakcijos trukmę iki konkrečių veiksmų ir transporto priemonės valdomumo eigа. Vienas iš svarbiausių simuliatoriaus privalumų - kritinėms eismo situacijoms modeliuoti ir joms keisti reikia palyginti nedidelių išlaidų ir svarbiausia - jokios rizikos nei vairuotojui, nei transporto priemonei. įranga tiksliai fiksuoja, kaip įvairiomis situacijomis elgiasi patyrę kelių asai ir pradedantys vairuotojai. Iš visų įrašų, vairuotojų ir testuotų jų anketų mokslininkai gali daryti svarbias išvadas ir panaudoti jas technikai tobulinti.

Pasak MAN plėtros vadovo Eberhardo Hippo, naujausius konstrukcijos elementus galima būtų išbandyti ir be simuliatoriaus, tačiau tai užimtų gerokai daugiau laiko ir būtų gana rizikinga. Glaudžiai bendradarbiaujant Bavarijos automobilių gamintojams ir mokslininkams, simuliatorius buvo sukurtas per trejus metus. Apskaitos duomenų centrui naudojamas paprastas kompiuterių tinklas, tačiau vaizdo įranga kur kas sudėtingesnė. Penki projektoriai, kurių kiekvienas valdomas atskira duomenų apskaitos įranga, apie vairuotojo darbo vietа sukuria 2,90 m aukščio ir 210 laipsnių asimetriškos erdvės vaizdа.

Simuliatoriaus branduolį sudaro MAN TG-A kabina ir 2 metrų aukščio platforma, kuri ant 6 atramos taškų siūbuojama elektros variklių. Taip sukuriami identiški kaip ir normalioje kabinoje judesiai, atsirandantys važiuojant posūkiuose, įsibėgėjant arba mažinant greitį. Testuojamam vairuotojui suteikiama galimybė važiuoti virtualia 200 km ilgio trasa, nusidriekiančia automagistrale, vieškeliais ir miestų gatvėmis. Važiuojant posūkiuose ar sankryžose, prieš vairuotojo langus keičiasi ne tik peizažas: imituojant išcentrinės jėgos poveikį, atitinkamai pasvyra ir kabina, kurioje įtaisyti jautrūs matavimo prietaisai fiksuoja vairuotojo pasvirimo judesį ir dėl to padidėjusiа apkrovа. Tačiau simuliatoriui „važiuojant“ net ir ekstremaliausiomis eismo sаlygomis, kabinos judėjimo diapazonas yra apribotas iki 60 cm. Tai sudaro galimybę imituoti palyginti nestiprius transporto priemonių susidūrimus, kurių metu virtualaus smūgio jėgа gali pajausti ir TG-A kabina, ir joje sėdintis vairuotojas.

Bandomasis važiavimas

MAN TG-A 18.430 simuliatorių gali išbandyti ir patyręs, ir būsimasis sunkvežimio vairuotojas, neturintis teisės vairuoti transporto priemonės, nors „važiuojama“ ir automagistralėmis, ir miestų gatvėmis. Bandytojas, įlipęs į kabinа, pirmiausia turi įvertinti aplinkybes, apsunkinančias įprastas sаlygas. Už jos - tentinė puspriekabė, kurios bendrasis svoris su vilkiku - 40 tonų. įvertinti aplinkybes bandytojui padeda iš trijų monitorių sudaryti atgalinio vaizdo veidrodėliai. Per juos vairuotojas stebi, kaip paspaudus vienа mygtukа valdymo pulte, krovinys atsiduria puspriekabėje. Paleidęs D20 - „Common-Rail“ variklį, vairuotojas išgirsta jo gausmа, pajunta nedidelę vibracijа ir stebi greitai besikeičiančias ne tik oro, bet ir skirtingo paros meto - dienos ir nakties eismo sаlygas. Atleidžiamas rankinis stabdys, paspaudžiamas akceleratoriaus pedalas ir kelionė prasideda. Starto vieta - plento ruožas, kuriame tuojau pat ir užfiksuojama pirmoji bandytojo klaida. Išvažiuodamas iš šalikelės į pagrindinę eismo juostа, vairuotojas pamiršta žvilgtelėti į galinio vaizdo veidrodėlį. Laimė, paskui važiavęs lengvojo automobilio vairuotojas laiku pastebi netikėtai atsiradusiа kliūtį ir spėja sumažinti greitį. Pro vilkiko kabinos langus šmėkščiojantis peizažas primena tikrovę. Laikantis pasirinktos eismo juostos, nuolat būtina šiek tiek koreguoti važiavimo kryptį. Tai imituoja gana tikroviškа eismo situacijа, tiesa, čia nėra pėsčiųjų, dviratininkų ir motociklininkų.

Po to scenarijus netikėtai pasikeičia - važiuojama žiemos sаlygomis. Jas sukuria prie simuliatoriaus centrinio valdymo pulto sėdintis darbuotojas, perjungdamas specialiа svirtelę. Atsargiai! Priekyje matyti balta kelio danga, vadinasi, gali būti slidu. Tačiau išsigаsta be reikalo: slidžios kelio dangos imitacijos programoje dar nėra. Dešinėje kabinos pusėje įtaisytame plačiakampiame galinio vaizdo veidrodėlyje vairuotojas mato ne tik savo vilkiko tempiamа puspriekabę, bet gali stebėti ir savo kolegų - kitų sunkvežimių vairuotojų veiksmus. štai vienas iš jų, manevruodamas staigiame posūkyje, kliudo net keletа kelio ženklų ir juos suploja, tačiau visiškai be garso.Tokia virtualaus bandomojo važiavimo tikrovė…

Parengė Tomas LABžENTIS

"Transporto pasaulis"
Vasaris Nr. 2 (50)

"Linava" informuoja

Naujienos

Alternatyvos

ALYTIšKIAI SUGRIOVė… SENА MITА

Idėjos

METAI, NEPALEISTI VėJAIS

Naudingi pasiūlymai

Sukabinimo įranga: saugumа užtikrina elektronika

Nauji modeliai

IVECO : VANDENILIU VAROMAS AUTOBUSAS

Padangos

SUPERPLAčIOSIOS VERžIASI į RINKА

Psichologija

PULKO SūNUS AR VERGAS?

Servisas

Servisas ant ratų

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

Darysim poryt, kа reikėjo padaryti vakar?

Keleivinis transportas

Autobusai vėl įvertinti žvaigždutėmis

„žVAIGžDžIų LAINERIS“: ANTROJI KARTA

Vežėjo kalendorius

Kovas

Technika

PUSPRIEKABėS FLOOR - TVIRTOS KAIP UOLA

Simuliatorius - testas ateities sunkvežimiams ir jų vairuotojams

SISU Evoliucija

Teisė

Tarptautinių sutarčių ypatumai

Verslo etika

Dėrybų menas

Automobilių sportas

Nugalėtojui - R-serijos „Scania“ sunkvežimis

Muziejus

IKARUS 60 - PIRMASIS Iš DAUGELIO