Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

ALYTIšKIAI SUGRIOVė… SENА MITА

Kęstutis BRUZGELEVIčIUS

žmogaus gyvenimas pilnas įvairiausių mitų. įvairiausių mitų pilna ir bet kuri jo veikla. Ne išimtis - automobilių konstravimas, gamyba ir, žinoma, jų remontas. Dar prieš keletа metų bet kuris variklių remonto meistras, pamatęs įtrūkusiа lengvojo automobilio ar sunkvežimio cilindrų bloko galvutę, nedvejodamas būtų pasakęs: viskas, reikia naujos.

Taip pasakyti, be abejo, lengviausia: nupirkai naujа ir problema išspręsta. Tačiau žinant, kad bloko galvutė - vienas iš sudėtingiausių, todėl ir brangiausių variklio mazgų, jos keitimas gana skaudus finansinis smūgis tiek nuosavo automobilio savininkui, tiek įmonei, turinčiai daug automobilių. Juk jeigu jie ne pirmos jaunystės ir prižiūrimi ne itin rūpestingai, blokų galvučių įtrūkimai tampa skaudžia rykšte.

Tačiau žmogus ir yra žmogus todėl, kad jis mitus ne tik kuria, bet ir griauna. Pradėjus galvučių gamybai naudoti aliuminį, pirmiausia išmokta remontuoti jas, nes aliuminis plastiškesnis, jo lydymosi temperatūra žemesnė. Tačiau tai tik iš dalies padėjo išspręsti problemа: aliuminis naudojamas daugiausia lengvųjų automobilių varikliams gaminti, o sunkvežimių galvutės nuo pat jų gamybos pradžios - iš ketaus. O ketus - itin kaprizingas metalas, tad ne vieno mokslininko ar išradėjo pastangos suvirinti įtrūkusias ketines galvutes nuėjo perniek: įtrūkimų arba nepavykdavo užtaisyti, arba jie bematant atsirasdavo kitoje vietoje.

Vis dėlto atkaklumas nugalėjo, ir vienam amerikiečių išradėjui po 34-erių metų paieškų pavyko sukurti tokiа ketaus virinimo technologijа, kuri išsprendė visas problemas.

Kodėl apie tai pasakoju? Ogi todėl, kad ir Lietuvoje atsirado žmonių, po ilgų, tik gerokai trumpesnių negu amerikietis paieškų taip pat sugebėjusių įveikti mitа, esа įtrūkusių ketinių galvučių remontuoti neįmanoma.

įmanoma, visai įmanoma!

Tačiau apie viskа - iš eilės.

Kai prasidėjo naudotų automobilių vežimo iš Vakarų Europos bumas, prasidėjo ir masinis jų remontas. Galvučių trūkinėjimo rykštė skaudžiai plakė tiek senа automobilį įsigijusį mūsų šalies gyventojа, tiek perpardavinėtojus. Bičiulių prašymu alytiškis Steponas Pinkevičius, visа gyvenimа dirbęs su metalais, pabandė užvirinti vieno lengvojo automobilio variklio aliumininę galvutę. Teoriškai jis žinojo, kad tai padaryti galima, o ir sаlyga buvo tokia: pavyks - puiku, nepavyks - nieko nepadarysi, teks pirkti naujа, vis viena niekas tuo metu to padaryti negalėjo. Po ilgų bandymų ir nemigo naktų eksperimentas vis dėlto pavyko: galvutė buvo sandari, bičiulių automobilis lakstė lyg naujas. Išgirdę tokiа naujienа, į Steponа kreipėsi dar keli žmonės. O paskui užsakymų atsirado tiek, kad tapo aišku - metas pagalvoti apie savo įmonę. Ir įkūrė tada auksarankis meistras jа buvusio Alytaus namų statybos kombinato… sargo būdelėje. Taip ji, žinoma, tik liaudyje vadinama, o iš tikrųjų tai buvo kombinato kontrolės ir praleidimo punktas. Bet vis tiek - būdelė… Tačiau ji tapo vieta, kur buvo padaryta begalė eksperimentų bandant įvairiausių markių ir paskirties elektrodus, suvirinimui reikalingas dujas, temperatūros režimus. Ne kartа Steponа buvo apėmusi neviltis: užsieniečiai turi ne tokius įrengimus ir galimybes, o ketų patikimai suvirinti moka vos vienas kitas žmogus.

Visa laimė - šalia augo sūnus Edvinas, kuriam vaikystėje paklusdavo visi gatvės vaikų „pirpalai“, o vėliau - ir kaimynų automobiliai. šiek tiek padirbėjęs servise, iš nevilties išlėkė į užsienį - gal nors kiek užsidirbs. Bet nuo atsitiktinių darbų greit apkarto užsienietiški pyragai… Grįžo, o tėvas kaip tik tuo metu „būrė“, ieškodamas patikimos technologijos ketui suvirinti - aliumininis etapas jau buvo praeitas. Pusantrų metų tėvas ir sūnus per dienas neišlįsdavo iš savo „laboratorijos“, o jei ir išlįsdavo, tai į bibliotekа, tai pasirausti interneto gelmėse, tai pasižiūrėti, kа šiame bare yra nuveikę, pavyzdžiui, tankų ar laivų variklių remontininkai. Gal jie pažengę toliau?

Lietuvoje, deja, nieko doro nerado, tad vyrai netrukus suvokė, kad pirmieji eina ten, kur niekas nevaikščiojo arba nieko nerado.

Tačiau amerikietis rado, vadinasi, ketų vis dėlto galima virinti! įsisavinus tokiа technologijа, jų įmonei atsivertų sunkvežimių ir autobusų variklių remonto rinka, nes viso sunkiojo transporto, daugelio mikroautobusų bei džipų cilindrų galvutės - tik iš ketaus. Iš daugybės bandymų paaiškėjo, kad kiekvieno gamintojo ketaus cheminė sudėtis skiriasi, kad kiekviena ketaus „veislė“ pripažįsta tik tam tikrus elektrodus, kad būtina itin tiksliai nustatyti ir ne mažiau tiksliai laikytis temperatūros režimo ir dar daugybė „kad“, kurie komercinės paslapties sumetimais neskelbtini. Svarbu rezultatas: šiandien S. Pinkevičiaus individuali įmonė, beje, visai netrukus tapsianti UAB Variklių galvučių remonto centru, sugeba restauruoti tiek aliuminio, tiek ketaus galvutes visoms transporto priemonėms, išskyrus, ko gero, lėktuvus. šiuo metu šeimyninė Pinkevičių įmonė (čia dirba tėvas, sūnus, dukra, marti, žentas) įsikūrusi apie 600 kv. m ploto šiam darbui pritaikytose patalpose, per mėnesį restauruoja vidutiniškai 100 lengvųjų automobilių, sunkvežimių, katerių bei jachtų variklių galvučių. Visai neseniai įmonė gavo užsakymа pabandyti suremontuoti geležinkelio lokomotyvo galvutę: jei geležinkelininkai bus patenkinti, užsakovų ratas dar išsiplės. O jis ir šiuo metu jau nemažas: galvutes remontuoti į Alytų veža ne tik visos Lietuvos servisai, bet ir Baltijos šalių, Rusijos, Baltarusijos, Lenkijos variklių remontuotojai. Tačiau bene geriausi alytiškių ryšiai su vilniečiais: į sostinę kasdien važiuoja mašina, gabenanti į „Skubos“ servisа jau tvarkytas galvutes ir parsivežanti krūvа remontuotinų. Remontas, beje, kapitalinis: „užlopomi“ ne tik visi įtrūkimai (vienoje galvutėje įmonės meistrai jų aptiko net 16), bet ir keičiama visa jos vidaus įranga, šlifuojami vožtuvų lizdai. Po remonto galvutė atrodo lyg nauja, todėl alytiškiai drаsiai duoda jai 6 mėnesių garantijа. Drаsiai todėl, kad reklamacijos aliumininėms galvutėms nesudaro nė vieno procento, o iš per dvejus metus restauruotų ketinių negrаžinta nė viena (!) Pajutę sėkmės skonį, alytiškiai jau įrenginėja patalpas alkūninių velenų restauravimui bei variklių cilindrų blokų remontavimui, tad netrukus pradės teikti ir šias paslaugas.

Nepatikliam skaitytojui vis dėlto gali kilti abejonė: variklio remontas užtrunka gan ilgai, mašina stovi. Jei po kažkiek laiko jа reikės vėl remontuoti, gal geriau iš karto naujа?

Kа gi, skaičiuokim: nauja lengvojo automobilio cilindrų galvutė vidutiniškai kainuoja nuo 1000 iki 4000 Lt. Galima surizikuoti ir ieškoti laužyne: kainuos pigiau, tačiau rizika gana didelė, nes be prietaisų šio mazgo nepatikrinsi. O štai Alytuje lengvojo automobilio galvutės remontas kainuos vidutiniškai 200-800 Lt plius pusmečio garantija.

Analogiška situacija su sunkvežimių varikliais: nauja galvutė (3 cilindrų) - nuo 2000 iki 5000 Lt. Alytuje rekonstruota vidutiniškai apie 600-1000 Lt.

Be abejo, naujas daiktas yra naujas, tačiau ar visada jis reikalingas už tokiа kainа? Verta pagalvoti!

"Transporto pasaulis"
Vasaris Nr. 2 (50)

"Linava" informuoja

Naujienos

Alternatyvos

ALYTIšKIAI SUGRIOVė… SENА MITА

Idėjos

METAI, NEPALEISTI VėJAIS

Naudingi pasiūlymai

Sukabinimo įranga: saugumа užtikrina elektronika

Nauji modeliai

IVECO : VANDENILIU VAROMAS AUTOBUSAS

Padangos

SUPERPLAčIOSIOS VERžIASI į RINKА

Psichologija

PULKO SūNUS AR VERGAS?

Servisas

Servisas ant ratų

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

Darysim poryt, kа reikėjo padaryti vakar?

Keleivinis transportas

Autobusai vėl įvertinti žvaigždutėmis

„žVAIGžDžIų LAINERIS“: ANTROJI KARTA

Vežėjo kalendorius

Kovas

Technika

PUSPRIEKABėS FLOOR - TVIRTOS KAIP UOLA

Simuliatorius - testas ateities sunkvežimiams ir jų vairuotojams

SISU Evoliucija

Teisė

Tarptautinių sutarčių ypatumai

Verslo etika

Dėrybų menas

Automobilių sportas

Nugalėtojui - R-serijos „Scania“ sunkvežimis

Muziejus

IKARUS 60 - PIRMASIS Iš DAUGELIO